Hyundai Ioniq Electric voyage

 

Dealers overview of cars ordered/Forhandlers oversikt over biler som er bestilt (all pictures and links opens in new window, Alle bilder og koblinger åpnes i nytt vindu)

This is an example of how a dealer can follow a car from order until delivered to Norway / Dette er ett eksempel på hvordan forhandler kan følge en bil fra bestilling til den er levert i Norge

Dealers have their own page they can log in to where they have the list of cars ordered and how far in the process the cars have arrived.

Forhandlere har sin egen side de kan logge seg inn på hvor de har oversikt over biler som er bestilt og hvor langt i prosessen bilene er kommet.

 

Info from him who shared image of dealer overview: The authorized dealers now have full control already from the order date and receive ongoing information online. They are given an overview of the order for the car is finished manufactured at the factory, with confirmation date to its system – the vehicle’s chassis number when the car is on board / when it is at the port of arrival etc. The attached picture shows the section of his order with order 08.12.2016 and the was confirmed ready manufactured in May and was ready for shipping 11.05.2017 from the factory. Data is filled out as you go along the way, so, the dealers have enough more information than seems to occur sometime …
Identity has been removed in order not to make this person known

Info fra han som delte bilde av forhandlers oversikt: De autoriserte forhandlerene har nå full kontroll allerede fra bestillingsdato og får løpende informasjon på nett. De får oversikt fra bestilling til bilen er ferdig produsert på fabrikken, med bekreftelsesdato til sitt system – bilens chassisnummer, når bilen kommer på båt/ når den er ved ankomst havn etc. Vedlagte bilde viser utsnitt av hans ordre med bestilling 08.12.2016 og den var bekreftet ferdig produsert i mai og var klar for shipping 11.05.2017 fra fabrikken. Data fylles ut fortløpende underveis, så, ja, forhandlerene har nok mer informasjon enn det synes å fremkomme innimellom…
Identitet er fjernet for å ikke gjøre denne personen kjent

——————————————————————————————

Bestilling av min bil

My car is ordered in mid-February and was produced in the factory Ulsan in South Korea and got its VIN 07/14/2017. This is a long time from the order sent to the car actually being manufactured, but it takes over 2 months to carry the car from South Korea to Norway as well. One has to be patient when ordering electric car from Asia 🙂

Min bil er bestilt i midten av februar og ble produsert i fabrikken Ulsan i Sør Korea og fikk sitt understellsnummer 14.07.2017. Dette er lang tid fra bestillingen er sendt til bilen faktisk blir produsert, men det tar over 2 mnd å frakte bilen fra Sør Korea til Norge også. Man må være tolmodig når man bestiller elektrisk bil fra Asia 🙂

My car, Hyundai Ioniq Electric with technology package, phantom black metallic paint all equipment except sunroof / Min bil, Hyundai Ioniq Electric med teknikkpakke, phantom black metallic lakk alt utstyr unntatt soltak

But it’s worth waiting for such a nice car like Hyundai Ioniq 🙂 / Men det er verdt å vente på en slik fin bil som Hyundai Ioniq 🙂

——————————————————————————————

 

Glovis Century traveled from Ulsan 22.07.2017 heading Singapore

Glovis Century reiste fra Ulsan 22.07.2017 med kurs mot Singapore

 

 

——————————————————————————————

The overview shows the movements of Glovis Century in South Korea / Oversikten viser bevegelsene til Glovis Century i Sør Korea

Arrival and departure of Glovis Century / Ankomst og avreise av Glovis Centuryrom Ulsan 22.07.2017 heading for Singapore

 

 

 

 

 

Glovis Century have sailed from Singapore and is on their way to pass south of Sri Lanka

Glovis Century har kjørt videre fra Singapore og er på vei for å passere sydspissen av Sri Lanka—-

————————————————————————————–

Glovis Century at the head of India / Glovis Century ved sysspissen av India

After a few days it has reached the southern tip of India, but MarineTraffic has lost contact for about 12 hours now and now it is 07.08.2017 at 19:30 /

Etter noen dager er den kommet ved sydspissen av India, men MarineTraffic har mistet kontakten for ca  12 timer nå og nå er det 07.08.2017 kl 19:30

Then, just wait for the next update from MarineTraffic.

Da er det bare å vente på neste oppdatering fra MarineTraffic.

Glovis Century shall arrive at Suez 17.08.2017

Glovis Centyr skal ankomme Suez 17.08.2017

——————————————————————————————

After long wait, etter lang venting:

Glovis Centuryhas finally passed Somalia and is visible again in MarineTraffic 14.08.2017

 

Endelig passert Somalia og er synlig igjen i MarineTraffic 14.08.2017

 

 

 

——————————————————————————————

Finally, Suez passed 16.08.2017 and I look forward to a quick route up to Bremerhaven

Endelig er Suez passert 16.08.2017 og jeg ser frem til en rask rute opp til Bremerhaven

——————————————————————————————

But it did not happen / Men den gang ei

Out of Suez, the boat takes a trip down outside of Alexandria, Egypt, for half a day (expects it fills fuel) then it goes to Beirut where it lies one day.

Ut av Suez så tar båten en avstikker ned utenfor Alexandria i Egypt og ligger der en halv dag (regner med at den bunkrer) så fortsetter den til Beirut hvor den ligger en dag.

From South Korea to Singapore, Suez, Alexandria, Beirut, Derince,, Livorno, Bristol, Sheerness,  Bremerhaven and at last / og til slutt Drammen

——————————————————————————————

Further after Beirut, it travels to Derince in Turkey, but it is located south of an island for two days before it travels into the passage to Istanbul and on to Derince

Videre etter Beirut reiser den til Derince i Tyrkia, men der ligger den syd for en øy i 2 døgn før den reiser inn i passasjen til Istanbul og videre inn til Derince

Derince, Tyrkia

Here goes some cars when the waterline sticking 50cm less before it docked here.

Her går det endel biler da vannlinja stikker 50cm mindre før den la til kai her.

——————————————————————————————

Then the journey goes on to Livorno in Italy (proper milk route this one)

Deretter går reisen videre til Livorno i Italia (skikkelig melkerute dette her)

Livorno, Italia

Here it stays for about 1 day. before moving on to the Gibraltar Strait, and on to Bristol, England

Her blir den liggende ca 1 døgn. før det går videre mot Gibraltar stredet, og videre opp til Bristol, England

——————————————————————————————

Glovis Century settles to the Royal Portbury Dock in Bristol and loads of some cars.

Glovis Century legger seg til i Royal Portbury dock i Bristol og laster av en del biler.

Bristol, England

——————————————————————————————

From Bristiol, the journey continues to Sheerness, England

Fra Bristiol går ferden videre til Sheerness, England

Sheerness, England

In Sheerness, Glovis Century is in a day before it sails on to Bremerhaven

I Sheerness ligger Glovis Century i ett døgn, før den seiler videre til Bremerhaven

——————————————————————————————

Then it finally travels to Bremerhaven to the pier named Kaiserhafen II

Deretter reiser den endelig til Bremerhaven til bryggen Kaiserhafen II

Kaiserhafen II, Bremerhaven, Tyskland

 

——————————————————————————————

If we go to the page: / Hvis vi går inn på siden:

https://auto.uecc.com/Softship.Schedule/(S(3iekn5mznxzigkk3fmokwbwc))/default.aspx

You can search from / to port and pick up the selections for which boats from eg. Bremerhaven.

Du kan søke på fra/til havn og få opp valgene for hvilke båter som går.

Baltic Breeze and / og Autopride

——————————————————————————————

There were four boats I followed on as was Arabian Breeze, AutoPrestige and the last two and it was one of those my car was on. The last two I followed was Baltic Breeze that came to Drammen on 18.09.2017 with about 219 ioniqs and on 21.09.2017 came Autopride and that is the one who most likely was the one who transported my car.

Det var fire båter jeg fulge med på som var Arabian Breeze,  AutoPrestige og de to siste og det var en av de som bilen min var på.  De to siste som jeg fulgte med på var Baltic Breeze som kom til Drammen 18.09.2017 med ca 219 ioniq’er og den 21.09.2017 kom Autopride og som er den som mest sannsynligvis var den som fraktet min bil.

Risgarden, Drammen

 

——————————————————————————————

Then wait for Tectyltreatment so the car can be transported down to Sandefjord 🙂

Da er det bare å vente på Tektylbehandlig slik at bilen kan fraktes ned til Sandefjord 🙂

——————————————————————————————

Look inside the cabin of the Hyundai Ioniq Electric / Se inni kupeen på Hyundai Ioniq Electric

Unfortunately, the blog does not support 360 degree camera images,
but the second best is to click on the image – then click one
point to zoom in that way view a 360 degree image 🙂

Dessverre støtter ikke bloggen 360 graders kamera bilder,
men det nest beste er å klikke på bilde – deretter klikke ett
punkt for å zoome inn på den måten se ett 360 graders bilde 🙂

SAMSUNG Gear 360

Here’s a link to Facebook where you can see it in real 360 / her er en link til Facebook der du kan se den i real 360

——————————————————————————–

Virtual experience of IONIQ electric production process from molten metal to inspection of finished car / Virtuell opplevelse av IONIQ elektrisk produksjonsprosess fra smeltet metall til inspeksjon av ferdig bil

Hyundai Ioniq Electric production process Hyundai Ioniq Electric produksjonsprosess

Hyundai Ioniq Electric Product information film

Hyundai Ioniq Electric – INNOVATIVE DYNAMICS

——————————————————————————–

Tests of Ioniq EV/Test av Ioniq EV

Useful tests of Hyundai Ioniq Electric that made me choose the car. The first two videos have Tesla Bjorn made, in which he travels in winter from Oslo to Trondheim and back to Oslo again. The third video made by Robert from FullychargedShow, was also a video that made it easy for the choice of electric car.

Nyttige tester av Hyundai Ioniq Electric som gjorde at jeg valgte bilen. De to første videoene har Teslabjørn laget, der han reiser på vinteren fra Oslo til Trondheim og tilbake til Oslo igjen. Den tredje videoen som ble laget av Robert from Fullychargedshow, var også en video som gjorde det enkelt for valget av elektrisk bil.

Test of/av TeslaBjørn Part/Del 1 of/av 2

Test of/av TeslaBjørn Part/Del 2 of/av 2

——————————————————————————–

 

Test of/av Robert from Fullychargedshow

 

Home/Hjem   |   Voyage/Reisen   |    Resources/Ressurser

 

Sandefjord last updated / sist oppdatert 01.10.2017